Jak to jest z tą witaminą C – suplementować czy nie

0
235
Jak to jest z tą witaminą C - suplementować czy nie

Witamina C odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie, biorąc udział w wielu kluczowych procesach biochemicznych. Sporo kontrowersji wywołuje jej suplementacja. Jak do niej podejść? Warto suplementować witaminę C czy może nie ma to większego sensu? Na te pytania odpowiadamy poniżej.

Komu potrzebna suplementacja

Zalecenie instytucji medycznych wskazują, że dorosły człowiek każdego dnia powinien przyjmować ok. 1 mg witaminy C na każdy kilogram ciała. Oznacza to, że kobiecie ważącej 60 kg wystarczy 60-70 mg dziennie, a mężczyźnie o wadze 80 kg – 80-90 mg. Co jednak istotne, są to dawki minimalne, powyżej których nie odczuwa się skutków ubocznych niedoboru witaminy C, a nie optymalne, które pozwalają na utrzymanie organizmu w dobrej kondycji i prawidłowym stanie.

W wielu publikacjach naukowych przyjmuje się, że optymalna dawka dzienna witaminy C oscyluje w granicach 100-200 mg. To wciąż dość niewiele, bo żeby zaspokoić takie zapotrzebowanie na kwas askorbinowy, wystarczy zjeść dwie sztuki kiwi, 200 g brokułu czy 100‑150 g papryki. Nie da się ukryć, że nie stanowi to problemu, jednak są przecież osoby, które nie lubią warzyw ani owoców lub zwyczajnie ich nie jedzą. Jeśli więc Twoja dieta jest uboga w te składniki, rozważ suplementację witaminy C.

Podwyższone zapotrzebowanie na kwas askorbinowy dotyczy sportowców i osób narażonych na intensywny wysiłek fizyczny bądź psychiczny. Niektóre badania wskazują, że powinni oni przyjmować nawet 500 mg kwasu askorbinowego dziennie, a to już jest ilość, którą wcale nie tak łatwo dostarczyć wyłącznie za pośrednictwem pożywienia. Dlatego uprawiając sport czy ciężko pracując fizycznie, zdecydowanie powinno się poważnie pomyśleć o suplementacji witaminy C. Specjalnie dla osób aktywnych marka Allnutrition przygotowała suplementy, do których zaliczają się preparaty Vitamin C Antioxidant oraz Vitamin C With Bioflavonoids.

Na niedobory witaminy C są narażeni również palacze papierosów i diabetycy. W ich przypadku zaleca się co najmniej 120-130 mg kwasu askorbinowego na dobę. Jeżeli więc palisz papierosy lub chorujesz na cukrzycę, a Twoja dieta jest uboga w warzywa i owoce, suplementację witaminy C zdecydowanie wyjdzie Ci na dobre.

Kiedy nie trzeba suplementować

Tu sprawa jest prosta: jeśli jesteś w pełni zdrowy, Twój organizm nie jest narażony na częste przeciążenia wynikające z intensywnej aktywności fizycznej lub umysłowej i nie palisz papierosów, a Twoja dieta jest dość różnorodna i obejmuje warzywa i owoce, suplementacja raczej nie jest konieczna. Nie znaczy to jednak, że nie warto po nią sięgać, bo jeśli dla „świętego spokoju”, żeby mieć pewność, że nie pojawiają się niedobory witaminy C, będziesz ją w niewielkich ilościach suplementować, będzie to korzystne albo ewentualnie obojętne dla Twojego organizmu, ale na pewno mu nie zaszkodzi.

Artykuł powstał przy współpracy z portalem www.sfd.pl

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here