Popijanie posiłków – tak czy nie?

0
49
popijanie posiłków

Temat popijania posiłków na pierwszy rzut oka może wydawać się błahy. Nic bardziej mylnego. Okazuje się, że popijanie podczas jedzenia odgrywa ogromne znaczenie w procesie trawienia.

Popijanie posiłków w trakcie jedzenia

Popijanie napojów w trakcie jedzenia nie jest dla nas korzystne. Zdaniem dietetyków najlepszym momentem na wypicie płynów jest czas 15 – 30 min bezpośrednio przed posiłkiem lub 30 minut po posiłku. Wyniki wielu badań potwierdzają, że picie podczas jedzonego posiłku rozrzedza soki żołądkowe, przez co znacznie wydłuża się nam proces trawienny. Wynikiem tego mogą być nieprzyjemne wzdęcia. Popijanie posiłków także wpływa negatywnie na przeżuwanie pokarmu.

Kolejnym minusem wynikającym z popijania w trakcie spożywanego posiłku jest poziom naszego cukru we krwi. Im więcej będziemy popijać, tym nasz posiłek będzie bardziej płynny, co bezpośrednio przełoży się na wzrost poziomu glukozy. Proces ten nie jest korzystny dla naszego organizmu. Kolejną rzeczą o której nie możemy zapomnieć jest efekt większej ilości zjedzonego jedzenia. Im więcej będziesz popijała w trakcie posiłku, tym zachodzi większe prawdopodobieństwo, że zjesz więcej jedzenia.

czy popijać posiłki i dlaczego, kiedy pić

Co wolno pić, a czego lepiej unikać?

Najlepszym rozwiązaniem będzie woda mineralna lub świeżo wyciśnięty sok, który jest źródłem wielu cennych witamin. Jeśli nie preferujesz smaku wody, idealnym rozwiązaniem będzie dodanie do niej kilku plasterków cytryny oraz mięty. Kolejnym dobrym rozwiązaniem będzie popijanie posiłku herbatką owocową lub ziołową. Zdecydowanie odradzamy popijanie posiłków napojami gazowanymi, które bogate są w biały cukier oraz zbędne dodatki. Popijanie gazowanych napojów w trakcie jedzenia jest źródłem dyskomfortu żołądkowo-jelitowego, czego konsekwencją mogą być wzdęcia.

Kiedy należy pić?

Spożywanie napojów przed posiłkiem jest bardzo ważne. Jeśli twoim celem jest redukcja kilku zbędnych kilogramów, doskonałym rozwiązaniem będzie wypicie wody mineralnej 15-30 minut przed planowanym zjedzeniem posiłku. Wypita woda wypełni żołądek i skutecznie zmniejszy uczucie głodu, co przełoży się na zjedzenie mniejszej porcji jedzenia. Dietetycy polecają wypicie napoju dopiero 30 minut po zjedzonym posiłku. Dzięki temu twój układ trawienny będzie pracował bez zarzutu.

Jakie napoje najlepiej wybierać? Najlepszym wyborem jest oczywiście woda mineralna. Nie wszyscy preferują jej smak bądź też jego brak, dlatego warto wzbogacić go plasterkiem cytryny. Jednak nie tylko woda będzie odpowiednia do popijania przed, w trakcie i po posiłkach. Dobrą alternatywą są zielone, ziołowe lub owocowe herbatki. Poza całą gamą różnorodnych smaków dostarczą naszemu organizmowi wielu wartościowych składników odżywczych. Jeśli ktoś jest natomiast smakoszem soków owocowych polecam te przygotowane samodzielnie, najlepiej zmieszane pół na pół z wodą. Zalecam nie popijać posiłku czarną herbatą, ponieważ hamuje ona wchłanianie żelaza, które jest niezwykle istotne dla osób narażonych na jego niedobór, np. kobiet w ciąży, osób ze skłonnością do anemii czy wegetarian. Pamiętajmy, że odpowiednie nawodnienie organizmu jest kwestią kluczową dla naszego zdrowia, dlatego pijmy zawsze wtedy, kiedy poczujemy pragnienie. Jeśli jesteśmy na diecie redukcyjnej pamiętajmy o kilku podstawowych zasadach, należy wówczas pić pół godziny przed posiłkiem oraz unikać popijania potraw. Jednak to każdy z nas indywidualnie powinien dostosować czas przyjmowania płynów do swojego dobowego rytmu, tak aby cieszyć się dobrym samopoczuciem.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here