Urazy sportowe i kontuzja w trakcie treningu – co warto wiedzieć?

0
83
Urazy sportowe

Urazy sportowe dotyczą nie tylko sportowców, ale również osób, które ćwiczą jedynie rekreacyjnie. Powodem ich wystąpienia może być złe przygotowanie do treningu, pominięcie rozgrzewki czy po prostu przecenienie swoich możliwości. W momencie wystąpienia urazu sama przyczyna nie ma jednak aż tak dużego znaczenia – dużo ważniejsza jest szybka reakcja i odpowiednie podejście. Kontuzje w sporcie – jak sobie z nimi radzić? Jakie leki przeciwbólowe zastosować? Kiedy można leczyć uraz domowymi sposobami, a kiedy nie obejdzie się bez wizyty u lekarza? Odpowiadamy!

Uraz sportowy – jakie działania należy podjąć po wystąpieniu kontuzji?

Urazy sportowe powodują uszkodzenie tkanki, co pociąga za sobą szereg objawów takich jak ból, zaczerwienienie, ocieplenie oraz krwiak, dodatkowo ruchomość okolicznych stawów i tkanek może być częściowo ograniczona. Dolegliwościom tym nie można pozwolić się rozwinąć, gdyż wtedy mogłyby w znacznym stopniu utrudnić funkcjonowanie. Dlatego należy wdrożyć protokół PRICE.

Protokół PRICE to najbardziej znany protokół postępowania po urazach. Jego nazwa jest akronimem, który pochodzi od angielskich słów opisujących działania, jakie należy podjąć po wystąpieniu kontuzji.

P jak protection – ochrona

Natychmiast po wystąpieniu urazu należy unieruchomić kończynę, by zapobiec dalszemu uszkodzeniu i zahamuje rozprzestrzenianie się stanu zapalnego po okolicznych tkankach. Do zabezpieczenia ręki lub nogi wykorzystać można zaopatrzenie ortopedyczne, np. temblak, kule, ortezę, a nawet zwykły bandaż. Kończynę powinno się oszczędzać przez 24–72 godziny po zdarzeniu, potem można zacząć ją powoli obciążać.

R jak rest – odpoczynek

Uraz sportowy powinien skłonić do odpoczynku. W ciągu pierwszych 1–2 dni należy do minimum ograniczyć aktywność i jak najwięcej odpoczywać. To właśnie wtedy na skutek naturalnie zachodzących w organizmie procesów uszkodzone tkanki są usuwane i rozpoczyna się produkcja nowych, które mają je zastąpić. Na 3 lub 4 dzień można powoli zacząć wykonywać proste ruchy do granicy bólu.

I jak ice – chłodzenie

Przez pierwsze kilka dni, co 3–4 godziny należy przykładać do bolesnego miejsca zimne okłady. Okład powinno się trzymać przez około 20 minut, a czynność powtarzać nawet do 8 razy dziennie. Ochładzanie tkanek powinno zmniejszyć stan zapalny i złagodzić dolegliwości bólowe. Ten prosty zabieg usprawnia przepływ krwi, dzięki czemu szybciej jest dostarczany tlen do komórek, co przyspiesza proces gojenia.

C jak constipation – ucisk

W obrębie uszkodzonego miejsca można wykonać ucisk przy użyciu opaski uciskowej lub bandaża elastycznego. Ma on za zadanie zapobiegać nadmiernemu wysiękowi między tkankowemu. Nie może on jednak być zbyt silny, gdyż zablokuje to przepływ krwi. Jeśli ucisk okaże się zbyt bolesny, powinno się z niego zrezygnować.

E jak elevation – uniesienie

Urazy w sporcie najczęściej dotyczą kończyn, stąd rada dotycząca unoszenia. Uniesienie kończyny powyżej poziomu serca obniża ciśnienie krwi w uszkodzonej tkance i zabezpiecza przed nadmierną opuchlizną. Do wykonania elewacji można wykorzystać np. ułożone w stos poduszki.

Co jeszcze może pomóc na urazy sportowe?

Nieodłącznym elementem urazów sportowych jest ból. Warto więc sięgnąć po produkty lecznicze, które pomogą go złagodzić, np. spray przeciwbólowy Diky, który jest wygodny w aplikacji i zapewnia przyjemny efekt chłodzenia od razu po nałożeniu. Spray chłodzący na urazy Diky można kupić w aptece bez recepty. Jeśli komuś nie odpowiada forma produktu, może wybrać dowolną maść dla sportowców na urazy.

Należy pamiętać, że spraye i maści to leki, dlatego przed ich zastosowaniem trzeba zapoznać się z treścią ulotki lub skonsultować z lekarzem albo farmaceutą, ponieważ każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża życiu i zdrowiu. Jeśli pomimo stosowania leku nie widać poprawy, wskazana jest wizyta u lekarza.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here