Dobra lokalizacja, niezłe wyniki finansowe, ładny wystrój i menu – to sprawia, że czasem lepiej kupić istniejący lokal, zamiast inwestować olbrzymie pieniądze w otwarcie nowego. Jak dobrze kupić istniejący lokal? Na co zwrócić uwagę?
Lokal, który istnieje od kilku czy kilkunastu lat na rynku ma pewną przewagę nad każdym nowym przedsięwzięciem gastronomicznym. Renoma, marka, wizerunek, stali klienci – to wszystko da się przejąć wraz z pomieszczeniem i pracownikami. A nawet czasem razem z pomysłem na marketing. Jednak są elementy, które przed kupnem warto sprawdzić.
Dokumenty restauracji
Historia restauracji poza tym, co spisane na firmowym blogu to także BIK i KRD, informacje o właścicielach i plotki “z miasta” – to powinno się w pierwszej kolejności sprawdzić przed dokonaniem transakcji. Stan własnościowy lokalu, remonty, poprawki, zabezpieczenia BHP i przeciwpożarowe – to wszystko będzie szczególnie istotne podczas pierwszego odbioru, którego dokonamy jako właściciele.
Procedury i szkolenia
Wymiana całej załogi może być w przypadku chęci pozostania ze “starym menu” dość ryzykowna. Jeśli nowy właściciel się na to nie zdecyduje i tak konieczne będzie zapoznanie ekipy z zasadami higieny i HACCP. Najlepiej jeśli tego typu procedury odbywają się pod okiem szkoleniowca z doświadczeniem, który nie będzie miał problemu ze zwróceniem załodze uwagi na krzykliwe kolory paznokci, nieświeży oddech kelnera czy zbyt nonszalancki typ noszenia uniformów przez pracowników na kuchni.
Być może dla niektórych wydaje się to zbyteczne, ale podczas odświeżania restauracji, warto wymienić pozornie tak nieistotne elementy jak identyfikatory pracowników, czapki kucharskie, fartuchy czy zakupić nowe zawieszki do kluczy w sklepie magazynuj.pl. Drobne zmiany istotne są zwłaszcza, jeśli mamy do czynienia z pozostaniem w lokalu jego wcześniejszych pracowników. Im bardziej poczują odświeżenie warunków pracy i zarządzania, tym lepiej dostosują się do zmieniających się realiów.
Zaplecze kuchenne
Jakość mebli i wyposażenia gastronomicznego jeszcze przed podpisaniem umowy przedwstępnej powinna być oceniona przez specjalistę. Może on określić poszczególne elementy wyposażenie jako w pełni sprawne, do renowacji lub zakwalifikować je do obowiązkowej wymiany. Od jego opinii zależeć będą pierwsze koszty związane z zapleczem kuchennym. Co więcej? Warto przyjrzeć się również mniejszym elementom, które pojedynczo nie będą miały ogromnego wpływu na pierwsze koszty nowych właścicieli, jednak w sumie mogą pochłonąć więcej niż niejeden piec konwekcyjno-parowy. Sztućce, koszyki, wkłady szuflad, osuszacze, deski do krojenia, noże, pojemniki euro, pojemniki termoizolacyjne, kosze na śmieci, wycieraczki itd. – wszystkie te elementy powinny być chociaż luźno opisane w stanie rzeczy, jakie właściciel lokalu nam wraz z lokalem “oddaje”. Przy okazji przeglądu mebli i akcesoriów na kuchni warto również sprawdzić książeczki sanepidu pracowników oraz ich realne umiejętności, które mogły się od czasu ich zatrudnienia w kupowanym lokalu nieco zmienić.