Rowery triathlonowe są często porównywane do rowerów szosowych zwłaszcza przez osoby, które nie potrafią określić ich różnic. Wyglądające na pozór podobnie rower do triathlonu oraz rower szosowy, w rzeczywistości są zupełnie różnymi przedmiotami, nastawionymi na osiąganie odmiennych celów.
Rower czasowy, a rower szosowy
Porównanie roweru triathlonowego będzie miało miejsce z rowerem szosowym. Te dwa typy roweru są dość podobne, jednak przy głębszej analizie pojawia się wiele znaczących różnic, mających wpływ na styl i tempo jazdy. Pozostałe typy rowerów znacznie różnią się od roweru tt budową ramy, kierownicy, kół, typem opon i pozycją, przybieraną podczas jazdy. Rower do triathlonu, w przeciwieństwie do szosowego dedykowany jest do samodzielnej jazdy, nie do jazdy w grupach. Jego kierownica czasowa ze zintegrowanymi manetkami przerzutek oraz wbudowaną lemondką wymusza przyjęcie pozycji aero, a także dba o oszczędność czasu podczas zmiany przełożeń. Rama roweru triathlonowego posiada wyższy kąt w części podsiodłowej (w rowerach tt jest on równy 77 stopni, w szosowych 73 stopnie), jest ona krótsza, co sprawia, że rower wydaje się mniejszy.
Jaka pozycja i obciążenia na rowerze tt?
Dzięki budowie ramy oraz kierownicy rowery triathlonowe wymuszają jazdę w pozycji aerodynamicznej oraz przesunięcie punktu ciężkości do przodu. Dzięki temu osoba, biorąca udział w triathlonie może podczas jazdy odciążyć mięśnie łydek kosztem mięśnia czworogłowego i przygotować tym samym organizm do części biegowej. Rower czasowy nie sprawdza się w zakrętach, na podjazdach oraz zjazdach, użytkownik ma mniejszą kontrolę nad wychyleniami roweru na boki). Wszelkie manewry wymagają zmiany pozycji. Podczas jazdy jednostajnej, po równej, twardej nawierzchni na rowerze triathlonowym zaoszczędzisz kilka kilometrów/h. Dzięki temu, że miednica rowerzysty wysunięta jest na oś korby, pozycja aero utrzymywana jest cały czas.
Rowery triathlonowe-tylko do startów?
Rowery triathlonowe dedykowane są przede wszystkim do startów w zawodach triathlonowych. W porównaniu z szosą o wiele gorzej sprawdzają się w codziennej jeździe, gdzie uniwersalny rower szosowy radzi sobie zarówno z oporem powietrza, jak i z zakrętami. Ergonomiczne kształty oraz możliwość korzystania z górnego i dolnego chwytu z dostępem do klamkomanetek zwiększa bezpieczeństwo. Na szosie środek ciężkości przeniesiony jest na koło. Pojedziesz wygodnie na zakręcie, podjeździe i świetnie będziesz się czuć podczas jazdy na kole, w grupie. Rower tt odpowiedni jest do pokonywania dystansów w pojedynkę, na czas. Tu wszystko zostało opracowane pod tym kątem, kosztem komfortu oraz uniwersalności zastosowania. Rowery triathlonowe zdecydowanie sprawdzą się podczas startów oraz na trenażerze.
Po czym poznasz rower triathlonowy?
Reasumując, rowery do triathlonu posiadają czasową kierownicę z wbudowaną lemondką. Zintegrowane manetki przerzutek umożliwiają niezmienianie pozycji i oszczędność czasu podczas startu. W rowerze triathlonowym większy jest kąt nachylenia ramy podsiodłowej (77 º). Rowery szosowe, w zależności od klasy mogą być jeszcze produkowane z aluminiową ramą. W przypadku roweru tt obowiązkowo rama karbonowa. Mało zwrotny rower czasowy nie sprawdzi się w zakrętach i na podjazdach, ale uzyskane dzięki jego ergonomii kilka kilometrów/h w ciągu startu może przynieść znaczną różnicę na mecie.