Starania o pracę, wymagają sporego wysiłku kandydata, ubiegającego się o daną prace, w szczególności, jeśli jest to jego pierwsza praca. Najważniejszym i zarazem pierwszym działaniem, jest dotarcie do ofert pracy, bądź też złożenie oferty własnej. Zapewne wielu z nas zadaje sobie pytanie, gdzie szukać ofert pracy? Dlatego też, istnieje wiele organizacji i instytucji, które w tym pomagają. Oto one: istnieją odpowiednio przygotowane instytucje i zarazem organizacje, które pośredniczą w załatwieniu pracy, np. urzędy, biura zatrudnienia, a także prywatne biura pośrednictwa pracy. Prasa: mogą to być ogłoszenia w dziennikach, itp. Ogłoszenia radiowe i telewizyjne, są tam specjalne audycje i także giełdy miejsc pracy, zakłady pracy: wywieszone są informacje o wolnych miejscach danej pracy i ofert pracy w poszczególnych działach zatrudnienia lub też w kadrach. Osoby prywatne, które prowadzą własną działalność gospodarczą. Jeżeli chcemy podjąć pracę, to musimy się do tego odpowiednio przygotować. Musimy określić, rodzaj pracy, zawodu, a także styl i tryb tej pracy, która nas interesuje. Musimy uwzględnić także perspektywy zarobków, i awanse. Należy przygotować również świadectwa szkolne, dyplomy, świadectwa innych pracy, itd.