Turystyka rowerowa wciąż przyciąga rzesze fanów, spędzających na jednośladach długie godziny. Zakup nowego roweru może znacznie ułatwić wymagającą podróż, ale tylko wówczas, gdy nowy rower trekkingowy wybierzemy świadomie i z pełną odpowiedzialnością.
Nasz krótki poradnik rozwieje wątpliwości co do wyboru roweru trekkingowego. Podpowiemy jaki rower wybrać, na jakie hamulce i oświetlenie warto postawić i wiele innych. Dowiedz się więcej, by nowy zakup był w pełni udany. Wyboru nie ułatwia liczba ciekawych ofert na rynku.
Dla kogo jest rower trekkingowy?
Rower trekingowy jest przeznaczony dla fanów długich podróży po zróżnicowanym terenie. Można przyznać, że rower trekkingowy musi poradzić sobie dosłownie wszędzie, zarówno w przestrzeni górzystej, na drodze polnej, jak i na asfalcie. Do tego musi on pomieścić nasz bagaż. Z tego względu rowery trekkingowe są bardziej funkcjonalne, wytrzymałe i praktyczne niż rowery miejskie, choć nawiązują do nich stylistyką. Wiele osób jeżdżących tylko po mieście wybiera trekking, a to niepotrzebna inwestycja. Warto dodać, że rower trekkingowy jest przeznaczony dla miłośników turystyki i nie rozwija dużych prędkości. Jego atutem jest uniwersalność i wygoda.
Rower trekkingowy – jaki wybrać?
Głównym kryterium wyboru roweru trekkingowego jest jego zastosowanie. Trasy rowerowe są wyjątkowo długie, dlatego dobierz jak najlżejszą ramę, najlepiej z aluminium, bo załadowane sakwy znacząco zwiększą gabaryty roweru. Jeszcze ważniejsze są przerzutki. Różnicy w przełożeniach są bardzo zauważalne na długich trasach, a szczególnie, gdy z załadowaniem trzeba wjechać pod górę. Rekomendujemy przełożenia XT, Deore i Alivio. Jeśli chodzi o amortyzację przedniego widelca możemy natknąć się na sprężynę stalową, olejową lub olejowo powietrzną. Każde rozwiązanie jest dobre, ale polecamy pierwsze dwa, ze względu na aspekt praktyczny. Zwróć uwagę na to, by błotniki były szerokie a bagażnik jak najbardziej pojemny.
Hamulce do roweru – jakie wybrać?
Czas podjąć temat bezpieczeństwa. Rower trekkingowy z pełnym załadunkiem jest ciężki, więc jego droga hamowania jest dłuższa. Oznacza to, że i hamulce powinny być ostrzejsze. Wsród typów hamulców wyróżniamy min. hamulce szczękowe, które mimo ogólnodostępnych części i łatwej naprawy zawodzą i podczas opadów deszczu. V-breaki to opcja warta rozważenia, jeśli Twój budżet jest relatywnie niski. Inna opcja to hamulce tarczowe, które lepiej spisują się na śliskiej nawierzchni, ale wymagają częstej i precyzyjnej regulacji. Najdroższe i najbardziej zaawansowane technologicznie są hydrauliczne hamulce tarczowe. Najwyższa kultura pracy nie rekompensuje jednak trudnej naprawy, a w wymagających warunkach jest to spora wada.
Oświetlenie do roweru na dynamo czy baterie?
Jeśli chodzi o rower trekkingowy, oświetlenie jest niezwykle ważne, ponieważ podczas długich podróży przyjdzie Ci jeździć także w nocy. Z tego względu warto zainwestować w wysokiej jakości dynamo w piaście przedniego koła. To miejsce na dynamo przez mniejsze toczenie da nam efektywniejsze źródło światła, niż dynamo ulokowane z boku. Jeśli chodzi o akumulatory, ich wadą jest słabsza wiązka światła i konieczność wożenia ze sobą akumulatorów. Fanom trekkingu polecamy lampę z własnym zasilaniem na rower i czołówkę na baterię na czoło. Będzie ona świetnie wspomagać światło rowerowe. To szczególnie dobre połączenie w terenie górzystym, gdzie trasa jest mniej przewidywalna.