Gdy zabraknie energii – sprawdzone sposoby na pobudzenie

0
124
sposoby na pobudzenie

Kiedy wstajesz rano, po dobrze przespanej nocy, czujesz przepełniającą cię energię, ale w trakcie dnia gdzieś się ona ulatnia? Już po kilku godzinach czujesz zmęczenie, ospałość, trudno ci się skupić na zadaniach, a do nocnego wypoczynku jeszcze daleko? Zobacz, w jaki sposób możesz dodać sobie energii. Sięgnij po sprawdzone sposoby: kawę, napój energetyczny typu RedBull czy LevelUp, albo… po odrobinę ruchu! Co może ci pomóc, gdy zaczyna brakować energii?

Kawa

Nic dziwnego, że zaczynamy od kawy – to popularny stymulant na całym świecie, także w Polsce. Kawa zawiera kofeinę, a ta pobudza nasz organizm do działania. Jej nadmiar może szkodzić, ale kilka filiżanek dziennie nie powinno sprawiać problemów dorosłej i zdrowej osobie. Jeśli jednak zależy ci szczególnie na pobudzających właściwościach kawy, sięgnij po kawę mieloną, parzoną wrzątkiem i bez dodatku mleka, które działa przeciwstawnie. Cukier nie zaszkodzi, może nawet pomóc jako dodatkowa porcja energii, ale zdecydowanie podnosi kaloryczność napoju.

Napój energetyczny

Napój energetyczny, na przykład LevelUp, RedBull czy Black to gazowany napój (choć bywają także w wersjach niegazowanych) zawierający różne substancje o pobudzającym działaniu, którego zadaniem jest dodanie energii – stąd jego nazwa. Zawiera zwykle taurynę, kofeinę i glukozę, ale także wiele witamin, które mają nie tylko pobudzić organizm, ale także poprawić jego funkcjonowanie. Dzięki temu napój energetyczny nadaje się dobrze jako stymulant przy pracy czy nauce, ponieważ pozwala lepiej skupić się na zadaniach. Napoje energetyczne przez dłuższy czas cechowały się specyficznym, słodkim smakiem, jednak obecnie produkuje się rozmaite wersje smakowe – jak Black mojito albo LevelUp o smaku mango. Dzięki temu każdy może znaleźć swoją ulubioną wersję – pod względem działania najprawdopodobniej nie będą się różniły.

Napoje energetyczne mają stosunkowo negatywne działanie na zęby, ze względu na połączenie dużej ilości cukru z niskim pH, co źle wpływa na szkliwo. Można jednak znaleźć napoje energetyczne bez cukru. W każdym razie warto po nich zadbać o higienę jamy ustnej.

Guarana

Guarana, zwana też osmętą i ciernioplątem, to roślina pochodząca z dorzecza Amazonki. Jej nasiona zawierają duże ilości kofeiny, dlatego chętnie stosowana jest jako stymulant. Pobudza, poprawia koncentrację i zdolność zapamiętywania. Zmniejsza nie tylko fizyczne zmęczenie, ale i stres. Działa dłużej niż kawa, ponieważ uwalnia kofeinę wolniej. Guaranę można stosować w różnych formach – jako napar, suplement diety w tabletkach czy kapsułkach, a nawet pod postacią batonów z guaraną.

Ćwiczenia

Odrobina aktywności fizycznej pozwoli zażegnać dopadające nas w ciągu dnia zmęczenie. Dzięki niej pobudzisz krążenie krwi, a także dotlenisz organizm. Warto też pamiętać o endorfinach, hormonach, które uwalniają się w czasie ćwiczeń, a które mogą skutecznie poprawić nastrój. Jeśli możesz pozwolić sobie na krótką przerwę na ćwiczenia w pracy – wypróbuj tę możliwość. Dobrze sprawdzi się nawet krótki spacer.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here