Jakie są koszty założenia oraz prowadzenia firmy

0
1335
Jakie są koszty założenia oraz prowadzenia firmy

W dzisiejszych czasach sam fakt otworzenia własnej działalności gospodarczej jest łatwiejszy niż kiedykolwiek do tej pory. Spowodowane jest to wszelką formą walki o aktywizację zawodową, co pozwala na różnego rodzaju dotację z Urzędu Pracy dla bezrobotnych czy z Unii Europejskiej. Sama dotacja jest tak naprawdę kroplą w oceanie, jeśli chodzi o koszt założenia oraz prowadzenia działalności. Koszty te są różniące się w zależności od formy działalności, jaką wybierzemy. Podliczymy dziś jakie są koszty jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółki cywilnej.
Koszty spółki handlowej przedstawiają się w nieco odmienny sposób, więc tym razem odsuniemy ten temat na pobocze.

Warto zaznaczyć, że w roku 2018 w życie weszła ustawa pozwalająca na prowadzenie działalności nierejestrowanej. Jest to forma tak zwanej „działalności na próbę”, ponieważ jak wskazuje nazwa, nie mamy potrzeby w żaden sposób nigdzie jej rejestrować ani regulować. Dodatkowym atutem, który pomaga początkującym przedsiębiorcom, jest brak opłat z racji składek ubezpieczeniowych do ZUS-u, więc koszty miesięczne są całkowicie zerowe. Oczywiście, ciągle istnieje obowiązek odprowadzania podatków od dochodu, które w jej ramach uzyskamy oraz ewidencja sprzedaży np. w postaci faktur uproszczonych. Wszystko może przebiegać w takim stanie rzeczy pod warunkiem, iż w ciągu miesiąca kalendarzowego nie przekroczymy kwoty przychodu 1050 zł brutto, czyli połowy minimalnego wynagrodzenia.

W przypadku gdy przychód w danym miesiącu przekroczy dopuszczalną kwotę lub jesteśmy pewni swojego planu na biznes, występuje obowiązek rejestracji działalności w urzędzie.

Koszty Rejestracji

Koszty jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółki cywilnej w przypadku rejestracji przedstawiają się identycznie. Udajemy się do Centralnej Ewidencji i Informacji o działalności gospodarczej oraz składamy odpowiedni druk. Dużym plusem jest fakt, że w każdym z tych przypadków rejestracja jest bezpłatna, więc nie ponosimy żadnych kosztów.

ZUS

Czy nam się to podoba, czy nie, prowadząc firmę na terenie Polski, jesteśmy zobligowani do opłacania ZUS. Najprościej mówiąc, są to składki na wszelkiego rodzaju ubezpieczenia takie jak, chociażby ubezpieczenie zdrowotne czy emerytalne. Standardowa miesięczna opłata ZUS na rok 2018 wynosi ok. 1232 zł, licząc z kosztem składki chorobowej, która jest dobrowolna lub kwotę 1166 zł w wersji bez składki. Natomiast przez pierwsze 24 miesiące, w celu ułatwienia drogi do samo zatrudnienia, opłata składki jest o wiele tańsza, odpowiednio wynosi:

– 520 zł ze składką chorobą
– 506 zł bez składki chorobowej

Koszty księgowości

Z racji, że występuje obowiązek bieżącego dokumentowania uzyskanych przychodów z tytułu prowadzenia firmy oraz odprowadzania podatków, żeby móc w pełni zająć się tworzeniem własnej marki do tych czynności potrzebna będzie nam pomoc księgowa. Cena takie pomocy waha się w cenach 150-250 zł i jest to stały koszt miesięczny.

Bieżące płatności

W koszty jednoosobowej działalności gospodarczej czy spółki należy również wliczyć wszystkie bieżące opłaty, które na nas czekają. Samą podstawą jest posiadanie lokalu, pomieszczenia lub biura, w którym stacjonować będzie nasza działalność. Ciężko jednak określić stałą cenę za wynajem takiego lokalu, ponieważ ściśle uzależniona jest ona od metrażu oraz położenia, lecz w celu wyliczenia szacowanego kosztu śmiało, można ustalić kwotę 2000 zł uwzględniającą już wszystkie opłaty za media takie jak woda, prąd czy gaz. Również przychodzi potrzeba ciągłej komunikacji z klientami, więc potrzebny nam będzie abonament telefoniczny oraz internet. Korzystając z obu opcji u jednego operatora, możemy liczyć na spory upust, więc za obydwie usługi jesteśmy w stanie zamknąć się w kwocie 100 zł.

Wyposażenie, zakup towaru oraz materiałów

Kwestia ta zależna jest już od tego, czy chcemy na początku funkcjonowania firmy inwestować dużą część naszych środku w wyposażenie lokalu, które nie zawsze na samym początku będzie nam potrzebne. Nawet jeśli, chęcią zmniejszenia tych kosztów postanowimy to odpuścić, na pewno będziemy zmuszeni do zakupu towaru, który posłuży nam w celu dalszej jego sprzedaży w celach zarobkowych lub jeśli firma będzie miała charakter świadczonych usług również wliczyć w to koszt potrzebnych nam to tego urządzeń oraz materiałów. W celu wyliczenia szacowanych kosztów śmiało, można ustalić kwotę w wysokości 1500 zł.

Płatność podatku

Na samym początku prowadzenia własnej formy samozatrudnienia, nie będziemy poruszać kwestii drugiego progu podatkowego, który zaczyna się dopiero od przekroczenia 85 tys. zł. Skupiając się na dochodzie poniżej tej kwoty, wedle prawa obowiązuje nas podatek w wysokości 18% od kwoty dochodu. Kwota dochodu jest całkowitą kwotą pieniędzy, które przepłyną przez naszą firmę pomniejszoną o koszty uzyskania tego zarobku. Więc wszelkie koszty jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółki cywilnej, związane z utrzymaniem lokalu, zakupem materiałów czy towaru możemy wliczyć właśnie we wspomniane koszty uzyskania zarobku.

Podsumowanie

W momencie, gdy znamy już przybliżone koszty, jakie poniesiemy ze względu na prowadzenie działalności gospodarczej, bez problemowo jesteśmy w stanie teraz to podliczyć i oszacować czy posiadamy wystarczającą ilość środków. W oparciu o koszty wspomniane wyżej przedstawia się to następująco:

a) Rejestracja – 0 zł
b) Zus ze składką chorobową – 520 zł
c) Księgowość – 200 zł
d) Lokal – 2000 zł
e) Telefon + internet – 100 zł
f ) Wyposażenie oraz początkowy materiał – 1500 zł

Łącznie – 4320 zł

Jak widać na przedstawionym rozrachunku wyżej, są to koszty miesięczne, więc z każdym miesiącem prowadzenia naszej działalności będą one przedstawiały się w sposób podobny przez okres 24 miesięcy. Warto, mieć ciągle na uwadze, iż koszt składek ubezpieczeniowych po tym okresie wzrośnie do kwoty 1232 zł, więc w tym przypadku łączny koszt wzrósłby do kwoty 5020 zł.

Każdy, kto planuje, rozpoczęcie własnego przedsiębiorstwa na samym początku powinien sobie wyliczyć podobny kosztorys na własnym przykładzie celem uzyskania świadomości czy nasz pomysł na biznes będzie opłacalny.

eduranking.pl/

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here